Konspirationsteorier

Nej, nu tänker jag inte på konspirationsteorierna om WTC7-tornet som flödar ymnigt just nu då det gått 10 år sedan terrorattackerna i NY. Inte heller på konspirationsteorierna om rymdvarelser som hålls fångna nånstans i Nevadaöknen och om hur NASA mörkar livet i yttre rymden.

Jag menar ju Phoebuskartellen och liknande konspirationer som vissa tillverkare utsätter oss konsumenter för. Det är ju det jag har gått omkring och misstänkt länge! Att tillverkare med flit förkortar livslängden på vissa apparater, med hjälp av inbyggda kretskort och processorer och komponenter som får produkten att sluta fungera efter 2 år eller 3000 användningar eller klockan 15 en regnig torsdag i november.
Jag menar, tänk bara på en gammaldags kassettradio från 1970-talet som verkligen var i hard core användning då. Den funkar antagligen mycket bra ännu, visserligen med rätt så usel ljudåtergivning, men en relativt ny och modern CD-spelare från 2008 har redan dragit sitt sista andetag och åkt till avstjälpningsplatsen. Bara för att vi ska konsumera mera.

Det kan ju inte på allvar vara meningen att man måste byta dator och frysbox och TV och mikrovågsugn vartannat år. Men vad gör man? Då ett hemligt kretskort i printern ger kommandot att den ska sluta ge utskrifter, och ingen tillverkare vill reparera den, då är vi tvungna att slänga den och köpa en ny. I butiken knycker man på axlarna och slår ut med händerna och säger att det inte går/lönar sig att reparera.
Då kan det faktiskt vara fråga om planerad obsolens eller teknisk obsolens som antagligen förekommer mer systematiskt än du och jag kan föreställa oss.
Vissa väldigt insatta och tekniskt begåvade individer lär ha hittat komponenten eller kommandot som styr apparaten och lyckats ta bort det eller programmera om apparaten. Men vi vanliga dödliga och otekniska med tummen mitt i handen får slita och slänga och byta våra apparater med allt kortare mellanrum.

Tycker du jag verkar vrickad? Läs Husis 6.9 så förstår du vad jag menar. Storebror ser dig. Dags att plocka fram spionglasögonen och foliehatten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...