Att mäta regn

Då min svåger, av irländsk härkomst, tillbringade sin första sommar i Finland, frågade han mej en dag varför alla finländska trädgårdar är försedda med en lite grön mätare. Glad över att kunna bidra till hans allmänbildning berättade jag för honom att det är en regnmätare.
- I know it's a rain meter, sade han, but why do you all have them?

Då startade en filosofisk diskussion om the importance of having a rain meter.
- Så att man vet hur mycket regn som föll under natten, så att man kan jämföra med grannen och förundras över hur ojämnt skurarna faller och så att man kan skryta/klaga/glädjas över regnmängden på egen gård jämfört med den i stan/Hangö/Pargas/Hotahejti. Förstås. Sa jag.

Det bor tydligen en liten jordbrukare i mig, för jag tycker faktiskt det är rätt så givande att diskutera regnmängder. Med måtta naturligtvis. Jag för inte statistik eller ritar grafik över regnet. Men pratar gärna väder som riktiga bönder gör.

Vi skaffade omedelbart en egen regnmätare åt svågern. Och pliktskyldigast bidrar han med regnstatistik från gamla Langansböle nu och då. Men speciellt intresserad är han inte.
Det beror väl på hans irländska ursprung. Hur intressant är det att diskutera regn i ett land där det faller mer än 1000 mm regn på ett år (jämfört med 500-600 mm i Finland) och det kommer små skurar mest varje dag? Not very, I think.

Nu skulle det gärna få komma en skvätt vatten i våra regnmätare. Det är rätt så torrt i trädgården nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...