Nu är det jul igen, eller en dag bland palmer och designföremål

Det blev plötsligt jul igen då jag och Systrami åkte iväg för att inkassera min julklapp, alltså ett presentkort på en "Kulturdag i Helsingfors". Jag fick själv önska vad vi skulle göra och våndades länge och väl över att behöva sålla mellan en massa goda alternativ. Nåväl, programmet kokades ner till två huvudpunkter, en guidad rundtur i växthusen i den botaniska trädgården och ett besök på Designmuséet. Krydda detta med premiäråk (för mig) på metron och proseccolunch så har ni en kulturdag som heter duga. 

Man åker världsvant metro i London och Paris, ja till och med i Stockholm.
Men inte i den "egna" i Helsingfors. Nu är det också avbockat. 

Zen-feeling vid näckrosdammen i Kaisaniemi. 

Vuokko Nurmesniemis underbara mönster och kläder.

Jokapoika-skjortor i regnbågens alla färger.
Visste ni att den också är designad av Nurmesniemi?

En nostalgitripp bland Designmuséets samlingar.
Fiskars-saxar, Muminmuggar, Jopo-cyklar och Nokiatelefoner i en salig blandning. 

Äta bör man, annars orkar man inte.
Den nyttiga laxsalladen balanserades av ett chokladmuffins till eftermiddagskaffet.

Vädret var underbart, men som vanligt blåste det en snål vind längs gatorna i Helsingfors. 

Bomullsbuskar i den botaniska trädgården. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...