Utrustning ombord

Ohoj från s/y Marea! 

Här i seglingskretsar är det viktigt med rätt utrustning. Jag tänker då inte på nya sjökort, tillräckligt många fendertar eller starka rep. Nej, jag tänker på kläder. Seglare bör ha rätta sortens seglarrock, -skor, -mössa, -byxor, -handskar och seglarshorts. Rätt sort betyder PelleP, gärna i blått, rött och vitt. Även bill… jag menar liknande märken som Helly Hansen och Sebago går an. Följaktligen finns i varje gästhamn med självaktning och mer än 20 båtplatser en boutique som saluför seglingskläder. 

Jag protesterar naturligtvis passivt mot det här grupptrycket. Inte minst för att det inte finns seglingskläder som passar min kroppsform. (Surt, sa räven). Men också för att jag tycker det går precis lika bra att vistas på sjön med T-skjortor från Kappahl, jeansshorts och vanliga tossor.

Nu ljuger jag ju lite. Jag har faktiskt också en seglarrock. Den har jag fått i present. Och den använder jag i princip aldrig eftersom den är så styv och tung att jag är rädd för att om jag faller överbord kommer den att dra mig ner i djupet. Trots flytvästen. Det är kanske det som var planen bakom gåvan 🤔? Jackan hänger i skåpet i sovrummet, eller förkajutan som Maken envisas med att kalla det. Jag kanske tar den på mig i nästa storm, ifall min vanliga vindtygsjacka inte förmår hålla vinden ute.

Nu ska jag gå iland en sväng med min rosa t-skjorta och mina blommiga leggings. Alltid retar det någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...