Hälsningar från Ulan Bator

Vinnaren av årets sommarprat är helt klart Liselott Lindström, 14 juli. Det lovar jag utan att ha hört resten av praten. Ett sånt jobb hon gör, och så modig hon är! Precis som en journalist ska vara! Lyssna!

Jag har alltid beundrat utrikeskorrespondenter och deras intressanta liv. Allt från Torsten Ehrenmark och Herman Lindqvist till Åsne Sejerstad och Anna-Lena Laurén. Och finner stort nöje i att läsa om hur de lever och jobbar i andra länder. Kulturkrockar i form av kåserier eller spännande uppdrag i artiklar och biografier. Vore jag inte så mesig och feg, skulle utrikeskorrespondent vara ett drömyrke. Lite i stil med Sås och Kopps tuffa låt ”Hälsningar från Ulan Bator”.

Dock ska det sägas - eftersom äldsta sonen, Ettan, har valt journalistyrket, gäller detta naturligtvis alla andra, inte honom. Han ska helst hållas i hemlandet, tryggt som politik- eller ekonomireporter. Utan farligheter. 

Du hittar sommarpratet här: Liselotts sommarprat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...