Karlssons frestelse

Det är lätt att glömma bort den lite oansenliga och stillsamma rätten Janssons frestelse. I går ramlade bokstavligen en burk ansjovis i famnen på mig då jag öppnade kylskåpet, och jag insåg att det var ett tecken på att det är dags att sno ihop en Jansson. 


Janssons frestelse är ju i all sin enkelhet en snillrik rätt. Tänk vad man kan åstadkomma med potatis, lök, ansjovis och grädde. 
Den skarpögda ser kanske att jag har använt fryst potatis-lökblandning. Det får man göra om matlagningen ska gå snabbt. Jag var väldans upptagen med soffliggning och en god bok, och ville göra det enkelt för mig. 
Dessutom är jag som bekant en aktiv medlem i Matsvinnets Motståndare, och hittade en liten slurk svampstuvning från lördagen i kylskåpet som jag glatt slängde med i frestelsen. Ett bra drag, för det gjorde frestelsen saftigare och matigare.

Däremot kan den inte längre med bästa vilja i världen kallas Janssons frestelse. Rätt ska vara rätt. Vi kanske kan kalla den Karlssons frestelse istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...