Glöm hygge, nu är det niksen som gäller

Idag hade jag möjlighet att på jobbet ta del av en föreläsning om kommande trender. För en av världens mest otrendiga personer (moi!) var det fascinerande att få insyn i hur man tänker ute i stora världen, vad som lockar ungdomarna idag och vad som väntar runt hörnet i största allmänhet. Jag ska inte trötta ut er med fiskfjällspåsar, uthyrning av möbler och odling av nyttoväxter och annat jag snappade upp. Men jag ska lära er ett nytt begrepp, som vi alla har nytta av och kommer att gilla. Glöm Lagom och Hygge och Kalsarikännit, nu är det Niksen som gäller. 

Niksen är ett verb i holländskan, som betyder göra ingenting, eller kanske "att ingentinga". Niksen  tangerar meditation eller mindfulness, men är faktiskt betydligt svårare. Prova själv på att lägga dig i soffan och göra absolut ingenting. Låt tankarna vandra fritt, utan mål. Sätt bort telefonen. Blunda. Slappna av. Men glöm inte att andas. Och somna inte…

Sköna niksningsstunder, folks!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...