Sommarens bokprojekt

Inför seglingssäsongen förbereder alla sig på sitt sätt. Maken slipar, målar, putsar, vaxar, plockar isär, smörjer, går på båtmässa, planerar rutter, införskaffar "nödvändiga" prylar som krokar och linor och segelshorts. I vintras sydde han till och med ett nytt överdrag på ratten. 

Jag förbereder mej genom att samla på mig böcker till båtbiblioteket, företrädesvis pocketböcker, från lopptorg och bokreor. Det ska vara lättlästa böcker, deckare, feelgood och kanske en och annan kåserisamling. Men båtbibliotekariens värv slutar inte där. Båtbiblioteket lever hela sommaren eftersom många gästhamnar erbjuder bokbytarservice. Bokbytet fungerar enligt principen ta med dej en bok, lämna en i stället. Vilken service! Du kan lämna efter dig de lästa böckerna (speciellt de dåliga), och fylla på med nya anefter. I Seglinge lämnade jag 5 böcker och plockade med mig 3. I Korpoström bytte jag en bok. I Föglös väldigt anspråkslösa utbud bongade jag en bok jag ville ha, men den hade försvunnit medan jag gick en vända ner till båten. 

I Seglinge kan du också låna spel och leksaker eller varför inte sitta en stund i en bekväm soffa.  

Korpoströms boklåda skulle behöva en storstädning och lite god marknadsföring för att omsätta lite av de dammigaste böckerna som säkert har legat där i många år redan. 

Boklådor har jag bongat också på Brännskär, i Kejsarhamnen på Högsåra, i Kastelholm. Och antagligen har jag missat många godbitar där ute i skärgården. Mer böcker till folket!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...