Äta bör man annars dör man

Årets semester har verkligen visat sig från sin bästa sida. Nästan lite för bra, kan jag tycka. Inte många droppar regn, inga långkalsonger, ja knappt en långärmad tröja har jag sett av. Men brännande sol, svettiga lakan och brända näsor desto mer. Tack vare dopp i havet, skugga där man hittar och iskylda drycker har jag överlevt och börjar nu vara redo för att återgå till näringarna. 
Som vanligt har vi flitigt dragit våra strån till stacken för att hjälpa restaurangerna att ta sig ur pandemisvackan. Oj så mycket gott vi har ätit. Trerättersmiddag på Smakbyn som faktiskt övertrumfades av middagen på Havsvidden i Geta (förlåt Micke Björklund). Nyrökt abborre på Sottunga. Räkmacka på ÅSS. Moules frites i Hangö, bästa ever, tror jag faktiskt. Manges gravade sik på Rosala. Och nypotatis med sill och dill i båtköket, givetvis.

Fiskgryta på Havsvidden.

Mojito är alltid rätt.

Smörstekt abborre på Smakbyn.

Ålandspannkaka.

Spontan ölprovning på Stallhagen.

Pasta med kallrökt lax på Marea.

Rosalalimpa med rökt fisk i sittbrunnen.

Eftersom det utlovas att idag är sista sommardagen (tror jag inte en sekund på!) så avslutar vi sommaren med pizza på Baywatch. Kunde inte vara bättre! Nu blir det havregrynsgröt och knäckebröd en tid framöver. (Med färska jordgubbar på och Kalles kaviar!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...