En trädgård med överraskningar

Överraskning 1
Den nyanlagda blomrabatten nedanför terrassen har tagit sig över alla förväntningar. Klematis, kaprifol, flox, silverarv och lite annat krafs blommar som galningar. Garderade mig med luktärter då jag inte visste hur de nya perennerna skulle ta sig så här första året. Skulle inte ha behövts.

Maj

Juli

Överraskning 2
Plommonträdet däremot sviker. I fjol gav det nyplanterade trädet tre plommonkart som någon åt upp redan i späd ålder (hoppas den fick ont i magen!). I år - noll!
Överraskning 3
Busktomaterna jag köpte i våras tycks vara svarta?! Vet inte om jag gillar - har inte vågat smaka ännu. Note to self: läs bättre på produktbeskrivningen nästa gång jag handlar.

Överraskning 4
Chiliplantan bär frukt. Och röda ska de bli. Styrkan blir följande överraskning - jag har förstås inte läst produktbeskrivningen för den här plantan heller.
Överraskning 5
Trädgårdssmultronen levererar. Också fjolårets planta, faktiskt.

Överraskning 6
Den lilla ynkliga buskhortensian som jag för ett par år sedan räddade från ett undanskymt hörn av tomten och flyttade på paradplats bredvid sin storebror blommade första gången i år. Den visade sig vara nån slags ädelsyren. Sepåfan. Än har jag en bit kvar till gröna fingrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...