Vart är världen på väg?

Tänk om någon i juletider 2019 skulle ha påstått att under 2021 kommer vi att ha FAVORITMUNSKYDD!?! En helt absurd tanke. Då. Idag däremot är vi så vana att använda munskydd att vi redan vet vilka munskydd vi helst undviker och vilka som är våra favoriter. 

Jag använder gärna munskydd av tyg. Jag är fortfarande förbluffad över hur fort världen glömde bort miljön till förmån för Corona, hur vi nu uppmuntras använda slitochsläng-munskydd och byta dem minst en gång i halvtimmen. Utan en tanke på hur jordklotet snart kommer att se ut under drivor av använda munskydd. Plastsugrören och -påsarna i oceanerna är småpotatis jämfört med engångsmunskydden!

Redan för ett knappt år sedan insåg vi det oundvikliga och skaffade ett antal munskydd i tyg från en god vän med flinka fingrar. Också våra arbetsplatser var på alerten och delade ut tygmunskydd i olika färger och former. Framför allt reklammakarna såg en guldgruva gömma sig bland munskydden och i vår munskyddslåda återfinns ett antal munskydd med olika slags varumärken diskret tryckta i mungipan eller klatschigt mitt på munnen. 

Munskyddets material och form är avgörande för bekvämligheten. Du kan ha nästan vad för slags slarva framför munnen i 5-10 minuter utan problem, men om du ska använda ditt skydd en längre tid och prata mycket bakom det, är det skönt med ett lagom tunt skydd i ett lätt material, gärna i lager på lager. Jag gillar bäst de formsydda munskydden, inte de rektangulära, men då är det viktigt att de har rätt storlek för mitt ansikte. (Vi har alla sett stora karlar med jätteskägg och små miniatyrmunskydd som knappt räcker från nästippen till underläppen, eller små späda flickor med enorma munskydd som de nästan snavar i medan de går.)

Det ska ändå erkännas att mitt favoritmunskydd faktiskt är av engångsmodell och kommer från Filterpak i Hangö. Det är ett rektangulärt, oansenligt, vitt munskydd som ser lite ut som filtret i dammsugaren. Endel påstår att det luddar, men jag tycker det är lätt att andas igenom, det är inte för varmt och det blir inte fuktigt genast. Men engångsmunskydd använder jag alltså bara om inget annat står till buds.   




Och vem kunde ana att jag våren 2021 skulle ägna ett helt blogginlägg åt att beskriva olika munskydd, att vi skulle ha en "munskyddslåda" eller att båda bilarna är utrustade med "nödmunskydd" i handskfacket ifall man glömt att ta med sig tygskydd? Världen upphör aldrig att förvåna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...