10 poäng och papukaijamärke

10 poäng och papukaijamärke till Raseborgs stad för föredömligt skött massvaccinering. Nu vaccineras redan åldersgrupper fram till 1971 och jag tror vi ligger före många andra kommuner. I Ekenäs sker vaccineringen i bollhallen, föredömligt skyltad, med tillräcklig bemanning och med välfungerande flow. Allt går lugnt och stillsamt till och i hallen ljuder avslappnande musik medan man väntar på sin tur och efter uträttat ärende väntar lydigt i 15 minuter innan man lämnar platsen.

 

För den som är utrustad med ett rejält mått fantasi och är bekant med The Handmaid's Tale, Orwells 1984 eller andra dystra framtidsskildringar, är det kanske inte så konstigt att konspirationsteorier kan födas och Antiwaxxare få konstiga idéer i ett sådant här sammanhang. Där satt vi alla lydigt och väntade i tystnad på att få vårt stick i armen. Vem vet vad som fanns i lösningen som den vänliga sjukvårdaren sprutade i mig. Lydnadsvätska? Sanningsserum? Foglighetsmedicin? Jag skulle inte ha blivit överraskad om den lugnande musiken skulle ha avbrutits av suggestiva meddelanden av Vår Store Ledare…

 

Nu ska jag gå och vårda min vänstra biceps, som ömmar oroväckande. Vill man ha vaccin, får man lida pin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...