Nej tack till pukor och trumpeter

Jag är inte mycket för att fira födelsedagar. Gillar inte kafferep och uppbullningar. Bryr mig inte om flagghissningar och blomsterkransar och hurrarop. 
Vill man göra mig glad kan man ropa ett stillsamt "grattis" i förbifarten eller skicka ett meddelande. Om man prompt vill överösa mig med gåvor får det gärna vara nånting nyttigt eller något gott att äta eller dricka. Ja, eller en bok då förstås, men böcker är naturligtvis välkomna gåvor när som helst. 

Också i år har jag haft födelsedag (vilket ju är bra, om man tänker på motsatsen). Den firades för några dagar sen med ett par knäckebrödssmörgåsar och en promenad längs stranden. 
Det bästa med årets firande var faktiskt ett möte jag deltog i på födelsedagens eftermiddag. I deltog fyra personer, VARAV TRE FYLLDE ÅR JUST PRECIS den dagen. Vad är oddsen för det alltså? Hur ofta stöter du på någon som delar din födelsedag? Precis på den dagen? Kring samma mötesbord? Snabbt utbytte vi några halvhjärtade grattisar och tog sedan itu med mötet utan större åthävor eller glada tillrop. Anspråkslöst. Grattis bara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...