Jungfrutur

Kära loggbok,

Äntligen tog jag Kapten och Redarfrun ut på årets första tur. Man kan ju tycka att det är ovanligt sent med tanke på det fina vädret i maj, men det har skyllts på 60-årskalas och skolavslutningar och gårdsarbete och annat. Jungfruturen gick till Stuvuholmen där det badades bastu och fixades och ordnades ombord. Det serverades årets första nypotatisar med sill och fisk till och så dracks det prosecco i solskenet i sittbrunnen. 21 grader i vattnet, kantänka. 
Det utlovade åskvädret lyste med sin frånvaro och regnet föll föredömligt endast under natten. Men det blåste rätt så hårt på hemvägen så för husfridens skull beslöt jag att inte dra upp seglen den här gången. Tids nog ska jag luta mig i stormbyarna så att vågorna slår in över relingen, pepparkaret ramlar ner från hyllan och Redarfrun gråter. 
Många svanar, lite mygg och ingen orm. Ett bra saldo för jungfruturen. 






Kära hälsningar
Marea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...