Fredriksen! Det må være havet!

Jag fyller gärna på både hemma- och båtbiblioteket på loppis. Speciellt bokhyllan i båten fylls till sommaren av billiga och lättlästa böcker som klarar att övervintra i båthall utan att bli förnärmade och fuktiga. Böcker som utan sorgset hjärta kan lämnas i boklådorna i skärgården i utbyte mot nya skatter.

I lördags gjorde jag ett riktigt kap på torget, Muminpappas memoarer på norsk! Det är förvånande lätt att läsa norska, och då boken och storyn är bekant från tidigare är det lätt att lista ut att Muminpappas favorituttryck "ved min hale" betyder "vid min svans" och att Mårran heter Hufsa. 


Mina boktips:
1.  Läs en bok på norsk - det är lättare än du tror! 
2. Läs Muminpappans memoarer. Du har säkert glömt historien om Snusmumrikens och Sniffs pappor och om hur Muminpappan och Muminmamman träffades. Värt att läsa om! På vilket språk som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...