Att läsa är nödvändigt

Det har knappast undgått någon av mina följare att jag gillar att läsa. Alltid en bok på nattduksbordet, på flygresan, på båten, i soffhörnet. Dagstidningen till frukosten. Bloggar och nyheter på nätet. Tidningar på toaletten (helst Kalle Anka ifall någon undrar). Den enda platsen där jag inte läser är faktiskt i bilen och i bussen, för jag har en otrevlig ovana att bli åksjuk om jag inte kollar på vägen hela tiden. På riktigt krokiga och slingriga vägar kan jag till och med bli bilsjuk i passagerarstolen. Enda sättet att helt undvika illamående är att köra själv. Men det var inte åksjuka det här skulle handla om. Utan om läsning. Om ingen annan läsning står till buds läser jag på förpackningar. Innehållsförteckningar och bruksanvisningar. I duschen till exempel läser jag på schampoflaskan. Allra helst letar jag efter skrivfel eller andra oegentligheter på etiketterna. Eller obegripliga ikoner och förkortningar. Och man behöver inte leta förgäves. Här nedan har jag samlat några av de senaste veckornas underhållande läsningar. 

En klassiker. Nötallergiker, akta er. 

Aningen kryptiska ikoner. Även om man vet att produkten är en stekpanna. Vad betyder födelsedagstårtan i bild 4 till exempel? 

Torka dig -bilden är väl lite intressant. 

Du får inte sträcka dig upp efter duschtvålen. Korta människor göre sig icke besvär. 

Lite förvirrande för tvåspråkiga sopsorterare. Finska chipsätare sorterar den tomma påsen i blandavfallet, de svenska kan däremot lägga påsen i plastavfallet.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...