Falsk eller sant?

Med jämna mellanrum blossar diskussionen om att de sociala medierna visar en falsk verklighet upp. Jag kan bli lite trött på pekpinnarna och den anklagande tonen i den diskussionen och tycker först och främst att den som får ångest av att se sina vänners semesterbilder ska sluta hänga på sociala medier. Om man inte kan hantera det som dyker upp i sitt flöde så kan man a) logga ut eller b) avfölja de störande vännerna. Ja, eller bara scrolla förbi. De flesta vill antagligen visa upp något de är nöjda med, stolta över eller glada för. I mitt flöde syns allt från mängder av katter, hundar och hästar till blommor i oändlighet, ormar (huj!), matportioner i alla former och färger, skärgårdsvyer, barn och det berömda trädet på Västvallen i Ekenäs. För mycket av det goda skämmer allt, men det är inget att gå omkring och gräma sig för. Det är bara masochister som vill lägga upp bilder på smutsiga WC-stolar, dammlagret på bokhyllan, högen med räkningar på skrivbordet eller vårtan på hälen. Och jag betackar mig gärna för sådana bilder också för den delen. 

Jag illustrerar med två bilder från vår terrass. Den ena visar en vackert blommande påsklilja, den andra en kruka med en mödosamt övervintrad pelargon som jag glatt lyfte ut från förrådet i förra veckan då solen sken och termometern närmade sig 20 grader. Sedan stod krukan ute frostnatten då temperaturen sjönk till -5. Vilken bild vill ni helst titta på?



Visst, det finns mycket skräp på sociala medier. Men största delen av oss klarar av att sila och sovra. Läs dina nyheter med lite skepsis och se till att följa pålitliga nyhetssajter, godkänn inte främmande vänförfrågningar, klicka inte på suspekta länkar och lägg upp dina bilder med lite eftertanke. Då funkar sociala medier helt hyfsat faktiskt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...