Slow TV

Den här bloggen är mest känd för husmorstips och boktips. Men ett och annat tv-tips brukar jag ju också bjuda på ibland. Idag vill jag slå ett slag för slow tv, det vill säga Den stora älgvandringen som kan ses i direktsändning på YLE Arenan sedan 15 april.

Här syns två älgar på skärmdumpen jag tog för en stund sen.

I flera tusen år har svenska älgar vandrat och simmat samma leder för att komma till sommarens rika betesmarker. Och nu vandrar de i direktsändning! Vackra vyer, en och annan sjöfågel, ett litet isflak som flyter förbi. Det ser man i någon av de 15 kameror som sänder dygnet runt från Ångermanland. Och ibland en älg. Nästan varje dag då jag har kollat på sändningarna, har jag bongat en älg, oftast en liten klunga. Såhär ska älgar gärna betraktas, i tv och inte på vägkanten eller uppe på motorhuven. Vilsamt för ögat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...