Silvio

Klockan är 07.50 på onsdag morgon i den lilla staden Rapperswil på stranden av Zürich-sjön. Jag står i receptionen i hotell Jakob vid Hauptplatz och bläddrar förstrött i några broschyrer medan jag väntar på mina kolleger för att åka till kontoret. Dörren öppnas. In kommer, lite försiktigt och avvaktande, en man i yngre medelåldern, i jeans och svart dunjacka och med en plastkasse från Footlocker i handen. Han går fram till receptionisten och frågar på italienska om de har lediga rum. Receptionisten svarar nekande och beklagar. Mannen tackar besviket och går tillbaka ut i duggregnet samtidigt som jag släpper broschyren och nyfiket granskar honom lite noggrannare. Nu kan jag ju se att hans kläder ser slitna ut, plastkassen är rejält använd och han själv verkar a) sjuk, b) deprimerad, c) drogad eller d) trött. Vem är han? Varifrån kommer han? Vart ska han? Och varför söker han hotellrum den här tiden på morgonen? Plötsligt märker jag att han har dålig hållning och skakiga händer, att hans hår är oklippt och hans ögon lite glasartade. Månne han a) är på rymmen undan maffian b) jagar sin före detta flickvän, c) lider av minnesförlust eller d) är drogad? Var kommer han att sova nästa natt? Blir det a) på ett hotell som har lediga rum, b) under en bro eller c) kommer han att bryta sig in i ett tomt hus och squatta där tills invånarna kommer tillbaka från sin semesterresa till Mallorca? Och varför i hela vida världen talar han italienska i en nordschweizisk stad?

Jag har funderat på det där med att skriva berättelser. Ord har jag ju i huvudet (lite för mycket till och med) och jag är rätt så snabb på tangentbordet. Händelsen ovan ägde alltså på riktigt rum i onsdags. Men jag har ingen aning om vad som hände med Silvio (jag döpte honom till det) efter det snöpliga beskedet i hotellreceptionen och jag kan för mitt liv inte hitta på en fortsättning. Ett bra embryo till en berättelse alltså, men tyvärr lyckas jag inte föra den vidare. 

Men håll med om att ni är lite nyfikna på vad Silvio gjorde på onsdagen i Rapperswil! Om du har en gissning, hör av dig till enspännande.berättelse@tomtihuvudet.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...