Alive and kicking!

Frisk som en nötkärna. Hälsosam som en häst. I form. Med klara papper och utmärkta värden (för min ålder...). Vid god vigör. Ja, jag har varit på hälsogranskning. Tappats på blod och avslöjat mina hemska hemligheter om hur lite och sällan jag motionerar, hur ohälsosamt jag äter och hur mycket alkohol jag konsumerar. Sover jag bra? Stressar jag? Kopplar jag av? Tvättar jag tänderna? Nånej, det sistnämnda frågade vår hälsovårdare förstås inte. Det gör min tandläkare nästa gång jag går dit.

Vi konstaterade alltså att jag är vid god hälsa och att min arbetsförmåga är mycket bra och kommer troligen att vara det också framöver. Visst, vid min ålder så ska man ha lite ont i knäna, lite övervikt, aningen höjt kolesterol (men inte mycket) och sämre syn. Om du inte har ont nånstans är du förmodligen död. Åldersförmåner, vet ni.

Hela hälsogranskningen är ju förresten en förmån. Tänk att någon är mån om mitt välmående och vill att jag ska må bra och orka i arbetslivet fram till pensioneringen. Och gärna några år efter det också. I hälsogranskningarna upptäcks åldersdiabetes och hypotyreos och högt blodtryck och kanske en och annan depression innan det är för sent. Jag känner mig nästan lite friskare nu än före hälsogranskningen. Nu gäller det bara att hålla sig vid liv till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...