Ingen eld utan rök?

Funkar din brandvarnare? Du kommer väl ihåg att kolla regelbundet? Åtminstone ska du göra det 1 december varje år på Brandvarnardagen. Men det är helt tillåtet att kolla meddetsamma också. 

Jag är själv lite osäker på våra. I huset i Tenala fungerade brandvarnaren precis som den skulle. Till exempel den gången då lite oskyldig plättstekning ledde till extrema mängder stekos eller gången då en av sönerna - vi ska låta det vara osagt vem av dem - eldade upp mikrovågsugnen med popcorn. 
I Langansböle hade vi en särdeles känslig brandvarnare. Den tjöt flera gånger i veckan om vi eldade med fuktig ved och lite rökutveckling som följd och alltsomoftast då vi rostade bröd. Det blev ju lite "vargen kommer" inställning till brandlarmet till slut, och jag vet att sista månaderna vi bodde där låg den stundvis avstängd på köksbordet eftersom ingen orkade lägga upp den tillbaka. 
I nya huset har vi förstås testat att brandvarnaren funkar. Den larmar snällt då man trycker på den, men vi eldar och rostar bröd och tänder ljus och steker bacon för fulla muggar och brandvarnaren hänger tyst och stilla i taket utan att säga ett knyst. Kan man lita på den nu?

Ni vet väl förresten att brandvarnare nuförtiden inte behöver vara tråkiga smutsvita plastdosor i taket? Kolla Paola Suhonens härliga insekter! Jag har önskat en eller två Lento-varnare av julgubben. Få se om jag har varit snäll nog?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...