Tygrosor i rabatten

Gardinerna är upphängda, vinglasen återfunna och tandborsten har hittat sin plats. Endast femtielva ouppackade kartonger återstår. Då tycker Maken det är dags för lite trädgårdsarbete som omväxling. 

Arbetsfördelningen såg ut som vanligt. Maken låg på knä bland nässlor och ilskna pissmyror och arbetade sig metodiskt runt blomland och gräsmattskanter med hacka och spade och tog bort ogräs effektivare än en mullvad på överdos av kaffe. Jag irrade planlöst omkring och flyttade på saker och vattnade lite och försökte se ut som om jag jobbade. Resultatet blev strålande. Borstnejlikorna blommar, en gömd lilja dök upp bland ogräset och klematisen har bundits upp.

Före...


Vid ett skede uppstod en situation då Maken upphetsat ropade att han har hittat något som blommar. Familjens botanikprofessor, yours truly, kom hastande för att inspektera fyndet. Det visade sig vara två urblekta tygrosor som någon slängt i rabatten. Maken skyllde på att han inte hade glasögon på. Och jag bestämde mig för att hålla ett vakande öga på hans rensande.

Efter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...