Sommarsysslor

Sommaren är som vanligt min hetsigaste bokslukarperiod. Jag ligger med en bok i handen i skuggan på terrassen, i solstolen, i Mareas sittbrunn och sent på nätterna i sängen. Och besöker bibban minst en gång per vecka för att byta titlar. Som vanligt är det mest fråga om lättlästa romaner, deckare, biografier och kåserisamlingar. Just nu köar jag till exempel på bibban för den åttonde boken om Harry Potter och Eva Frantz' debutroman Sommarön medan Jojo Moyes trängs med Jonas Jonassons Mördar-Anders och Vivi-Ann Sjögren på nattduksbordet. 

Och igår avslutade jag Kathryn Stockett's Niceville, en roman som tydligen legat på allas läppar då den utkom 2009 och som sedan filmatiserats och nominerats för Oscars och allt. Men jag har alltså missat ståhejet och plockade boken från hyllan mest i misstag. Ett väldigt lyckat misstag på min ära för det här är en riktigt läsvärd bok om segregationen mellan svarta och vita i sydstaterna på 1960-talet. Inte slaveriet för länge sedan, alltså utan en tid då många av oss redan var födda och som räknas som nutid. Lite uppskakande läsning faktiskt. Filmen nästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Omväxling är ansträngande

En hektisk men intressant vecka börjar närma sig sitt slut. Söndag i Zürich,  eller egentligen på ett hotell invid flygplatsen. Måndag på fi...