Throwback till Oz



Låt mig suga ännu lite på karamellen, resan alltså, är ni snälla. Nu har jag äntligen hunnit se igenom de hundratals bilderna i kameran och på telefonen och tänkte lägga upp några här ifall nån är intresserad. 

Efter en låååång resa via Köpenhamn och Singapore landade jag äntligen i ett soligt Sydney som bjöd på Operahus, Harbour Bridge, Bondi beach och mycket annat.  

Båtkryssning runt Sydney Harbour. 
En drink i baren nedanför Operahuset innan kvällens konsert. 
Havet vi Bondi Beach lockade inte badare, men nog massor av joggare och ivriga surfare.
Därefter steg jag på tåget mot Melbourne. En liten nätt resa på 11 timmar. Men tåget var fint, maten god, medresenärerna gladlynta och vyerna intressanta så det gick verkligen ingen nöd på mig. Om ni kollar noggrant på bilden ser ni den, kängurun! 
I Melbourne var det tydligare att hösten, eller snarare vintern var kommen. Lövblåsarna gick för fullt och på morgnarna skrapade man bilfönster. Fleecen och rocken togs i användning. 

Jag åt kinamat i Melbournes Chinatown.
Men parkerna och de botaniska trädgårdarna stod i blom trots årstiden. Massor av paradisblommor och kakaduor.  
Mitt i Docklands stötte jag på Dame Edna. 
Utsikt från krigsminnesmärket Shrine of Remembrance mot Melbourne CBD.
Efter ett par ruggiga dagar i storstan Melbourne tog jag flyget till Tasmanien, Australiens sydligaste delstat. Jag landade i ett soligt och vackert Hobart, en sån kontrast mot Melbourne. Titta bara på den här underbart vackra vyn från hamnen med molnbeklädda Mount Wellington i bakgrunden. Här var det snäppet kallare, dags att köpa vantar...    


En fiskare som rensade fisk och en säl bjöd på uppvisning i hamnen.  
Lindisfarne båthamn med Tasman Bridge och Hobart i bakgrunden. 
Jag åkte med en tur upp på snöklädda Mount Wellington. Det blåste storm uppe på toppen och det var svinkallt där vi stod insvepta i moln. Men plötsligt, för fem sekunder, skingrades molntäcket och vyn över Hobart öppnade sig ett kort ögonblick. 
Det kändes som om jag åkte från Hobart för tidigt. Jag tog flyget mot Melbourne och vidare till Auckland på New Zealand. En resa på fyra timmar ungefär. Men för en som är van så kändes det som ingenting... 
Mera om New Zealand i nästa inlägg. Stay tuned.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...