#digitalanalfabet

- vlog - moodle - picmonkey - diginativ - skype - 
- hashtag - wikipedia - league of legends - snapchat - 
- facebook - gamer - twitter - googledrive - 
- wimeo - blog - twitch - ask.fm - emoji - 

Mitt huvud bara snurrar av digitala termer. Jag kommer från Ekenäs Gymnasiums föräldrakväll med tema IT och internet, ett par timmar smäckfyllda med nyttig och intressant information om dagens digitala värld, speciellt sedd ur ungdomarnas synvinkel. Vi föräldrar fick bekanta oss med olika tema i form av presentationer av studerande som ju är experter på sina områden. 

Visste ni att många lever på reklamintäkter från sina bloggar? 
(Till det behövs kanske 100.000 läsare, så jag får nog vänta lite med att lämna mitt vanliga jobb). 
Visste ni att det finns en webbsida där gamers streamar sig 
medan de spelar onlinespel och samtidigt kommenterar sitt spel? 
(Och att de mest populära spelarna kan ha 200.000 tittare). 
Visste ni att bilderna man skickar via Snapchat försvinner 
efter 10 sekunder? 
(varför?)

Forskare Linda Mannila föreläste om ungdomar och IT och fick oss att fatta att skärmtid inte är något negativt. Spel, bloggar, bildhantering och tid tillbringad på nätet är nyttig och lärorik. Internet är för det mesta säkert. Och ju mer du känner till och förstår ämnet desto tryggare lever du i cyberspace.

Jag trodde ju att jag var rätt så uppkopplad och hade någorlunda koll på den digitala omvärlden. Nu inser jag ju att jag bara känner till en bråkdel. 
En lyckad kväll, ett fungerande upplägg, stort tack till arrangörerna. 


2 kommentarer:

  1. Tyvärr finns det ju en baksida också speciellt bland ungdomar - nätmobbning som är mycket mer utbredd än vad man kan tro. Jag och några kollegor har spionerat på vissa av de populära some sidorna och det är inte så lite rent ut sagt jävliga saker de säger åt varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du ju rätt i. Den här kvällen fokuserade på det positiva med internet och uppkoppling. Tiden skulle omöjligtvis ha räckt till att diskutera också avigsidan.

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...