Cirkus på Flemingsgatan

Jag vet att en som bor i en småstad inte ska klaga på trafiken, men jag bara måste få skrika ut lite frustration över morgonrusningen på skolområdet i Ekenäs. Det är flera år sedan jag senast varit tvungen att trängas på Flemingsgatan strax före 8 på morgonen, men nu är det aktuellt igen då Trean och jag samåker till skolan/jobbet på morgnarna. Skolbarnen springer som yra höns bredvid och över gatorna, stressade föräldrar (undertecknad inkluderad) och disträa lärare svischar fram med sina bilar och dagisbarn, mullematsäckar och kurakläder ska forslas till dagis. Fyll på röran med morgonsimmare och alla invånare i Ormnäs som är på väg till jobb så har vi en salig soppa. Kön i backen upp till Raseborgsvägen är lång och alla ska med våld göra en vänstersväng där och tvingas vänta ut alla bilar som kommer från höger och framifrån istället för att smidigt svänga till höger och ta en liten omväg in mot stan. Och vänta bara tills det blir halt också så är det nästan omöjligt att ta sig bort från området. Är man lite nervöst lagd är man nära ett sammanbrott redan efter några morgonturer till skolan. 

Idag kippade jag av Trean och körde sedan in till Stationsvägen. Där stod fem parkerade bilar och gatorna gapade tomma. Månne jag kan lämna av honom där i morgon bitti?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...