Doftspår

Vad tittar du på då du kollar in en person av det motsatta könet? De flesta män svarar antagligen brösten eller rumpan, medan kvinnor i allmänhet med oskyldig min påstår sig titta på mera neutrala områden som händerna eller ögonen. Struntprat. Kvinnor kollar naturligtvis också in rumpan, eller möjligen biceps och axlar. Det är helt onödigt att försöka hymla med annat. Man spanar ju också in söta djur, snygga bilar och vackra blommor och det är helt tillåtet att ibland njuta av anblicken av en och annan förbipasserande hunk. Eller varför inte av en representant för det egna könet, antingen för att du är lagd åt det hållet eller helt enkelt för att det också är helt OK att kolla in en extrasnygg kvinna. Man kan ju passa på tillfället att få lite goda tips för egen del och gör omedelbart en mental anteckning om att under nästa vecka gå ner i vikt 10 kilo, växa 10 cm och börja odla höga kindknotor. Titta alltså gärna, men glo föralldel inte...

Men det finns faktiskt nånting som är bättre än att kasta lystna blickar på vackra människor i omgivningen. Har du prövat på att dofta? En på avstånd helt intetsägande man, en slarvigt klädd ung kille eller en lite gråaktig medelålders man kan ibland slå dig med häpnad då du kommer tillräckligt nära för att känna doften av hans after shave. Det är nästan svårt att motstå frestelsen att lite seriefigursaktigt tvärvända och med näsan i vädret, svävande 10 cm ovanför marken, bara följa den frestande doften du just mötte. Eller kanske står du i en hiss tillsammans med en lite kufisk typ och just som du försöker dra dig ännu lite längre in i ditt eget hörn känner du doften som gör att du egentligen skulle vilja stiga av på hans våning istället för att åka vidare upp till din egen. 
Jamen, då är det ju bara att fråga vad hans after shave heter och skaffa hem nån liter av den sorten, tycker någon. Tyvärr är det ju inte så enkelt. Alla vet att parfymer doftar helt olika beroende på vem som använder den, och samma gäller naturligtvis för after shave. Användaren bestämmer doften. Marilyn Monroe doftade gudomligt i Chanel No 5, själv doftar jag skurgumma i samma parfym. Eventuellt beror det på att jag har kläder på mig, Marilyn lär ju ha varit utan...
För många många år sedan stod jag i parfymeriet på en av Sverigebåtarna och observerade en ung man som målmedvetet stegade in i butiken där han gick rakt på en viss after shave, sprejade en rejäl dos av testern på sig och sedan gick ut tillbaka. Då han passerade mig slog hans doft nästan knockout på mig och jag inhandlade omedelbart en likadan flaska hem till Maken. Flaskan stod länge i badrumsskåpet nästan oanvänd och doftade aldrig lika bra hemma hos oss. 

Så fortsätt för all del att spana in snygga och intressanta medmänniskor. Men pröva också på att dofta lite diskret. Du kommer att bli överraskad!

2 kommentarer:

  1. Min man använder ingen after-shave. Kanske det var det som slog knock-out på mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller kanske det är deodoranten? Eller bara den egna doften?

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...