Som barn på nytt

Systersonen Halvan fyller 5 år och ställer till med stort barnkalas med Lego-tema. Jag blir riktigt matt av att höra om alla idéer och planer Systrami och Svåger har för kalaset. (Själv lärde jag ju mig efter de första barnkalasen att hålla det enkelt och göra det så lätt för mig som möjligt.) Nu är det första gången kalas för Halvan och då tar man inga genvägar. Svåger är händig och bygger och fixar medan Systrami pysslar och förbereder med flinka fingrar. Legofigurer, legorally, legopizza, legochoklad, legolekar, legobrandmän... ingenting är omöjligt!

Trots sina unga år besitter Halvan redan en ansenlig mängd legoklossar, men för att genomföra ett legokalas med 11 femåringar krävs faktiskt en hjälpinsats från våra legolådor. Sagt och gjort, Svåger kom på besök och vi slog oss ner vid legolådorna och grävde och rotade för att plocka ihop byggmaterial (och pimp-material) för 11 legobilar som kalasgästerna ska bygga ihop inför legobilsrallyt. Där satt vi, två vuxna på tumanhand, i närmare ett par timmar och plockade med gubbar och växelspakar och däck och hjälmar och vindrutor och hade det riktigt gemytligt. Det är mycket lugnare att leka med Lego då inga barn är med och stör.

4 kommentarer:

  1. Jag blir alldeles matt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag med. Vi är bjudna på söndag. Ifall huset står kvar då och ifall föräldrarna lever...

      Radera
  2. jaja, säg vad ni vill, men när jag börjar "hjälpa till" med barnbarnets legon blir jag riktigt ivrig. Bara fantasin sätter gränser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade inga legon hemma då jag var barn. Därför är det så roligt att bygga med lego nu.

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...