Farsdagsfirande utan Far

Vårt Farsdagsfirande blev aningen rumphugget i år. Min egen far har ju inte funnits bland oss på många år, Far i Huset (Maken alltså) rumlar runt tillsammans med en massa andra pappor i norra Skottland och Svåger roar sig på jobbet nere i mörkaste Afrika nånstans. Inga pappor till hands att uppvakta och skämma bort idag alltså.

Men jag hissade flaggan i topp som sig bör och bjöd Mamma och Systrami på lunch istället. Vi började med en förrättstallrik med vaktelägg (!!), kallrökt lax, kräftstjärtar och ishavsröra på toast.

Huvudrätten idag var lax på potatisbädd. Enkelt men gott, kräver minimalt med skötsel och behöver bara en god sallad till. 

Och eftersom ingen Far behagade närvara så tog jag en genväg med efterrätten och bjöd på chokladtårta från frysen till kaffet.

Menyn fullbordades förresten av ett glas Noilly Prat som aperitif och ett tokajvin till kakan, ska väl erkännas. Det är ju ändå Farsdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...