Tid till alarm...

För det mesta använder jag min klockradio på vardagsmorgnarna, och vaknar oftast några minuter innan den går igång. Men om jag ska stiga upp extremt tidigt brukar jag gardera genom att lägga alarm i telefonen också (även om jag för det mesta vaknar strax innan väckning också dessa morgnar).

Så är då klockan vidpass halv elva på kvällen och klockan förväntas ringa 04.45. Då jag sparar alarmet meddelar telefonen förmanande "Tid till alarm: 6 timmar och 17 minuter". Hjälp. Normalt är jag ju kvällstrött och har svårt att hålla ögonen uppe medan jag läser ett kort kapitel i kvällslektyren. Men nu då jag har en enorm press på mig att somna för att få sova åtminstone de utlovade sex timmarna är jag naturligtvis spritt språngande klarvaken och ögonen är vidöppna och tusen tankar snurrar i huvudet och så ligger jag där och försöker somna med våld. Det går sällan riktigt bra...

Och jo, jag vaknade 04. 37. Inte speciellt pigg och utvilad, men vaken.

2 kommentarer:

  1. ojdå, Camilla. INTE roligt....känner igen det från mina aktiva arbetsår :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå, det är tackochlov inte så ofta. Man överlever...

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...