Det beror på vad man jämför med

Jaha, nu knackar nog vintern på dörren. I morse skrapade jag is från vindrutan första gången och idag är det dags för säsongens första brasa. Nu har vi täcken i påslakanen, strumpor i skorna och ytterdörren står inte längre på vid gavel dagarna i ända. Ungarna gnäller och vill sätta på värmen, men jag håller ut, åtminstone till oktober. Det finns ju sockor och tröjor, för sjutton! Fast i kväll har jag lovat sätta in Treans innerfönster.

Och nu exploderar naturen i färger. Sommarens blomprakt är ingenting mot höstens granna färger! Nu blommar kärleksörten, gullriset och ölandstokarna och physalisens orangelyktor lyser upp uppfarten.







Och lite stillsamt höstregn är heller inte så tokigt. I alla fall inte om du hålls torr under ett stort vitt paraply.

Och tänk att 6 plusgrader på hösten känns vansinnigt kyligt medan 6 plusgrader i mars får oss att ta bort halsduken och gå med rocken öppen medan ungarna börjar prata om shorts. Det beror bara på vad du jämför med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...