Livet som medelålders - del 13

Tidigare på kvällen var jag ute i trädgården och krattade (vad annars...) gräsmattan nere vid vägen. En bil körde in på radhusets parkering och en ung kille hoppade raskt ut. Han var för ung för att jag skulle ha behövt rätta till håret och harmas över mina sjabbiga trädgårdskläder, men jag kikade lite på honom ifall det var någon av pojkarnas kompisar.

- Hej, hej, sade han med hög och tydlig stämma, ni vet så där som man hälsar på gamla människor som man misstänker att kanske har lite dålig hörsel. Han log ett vackert leende och försvann ner mot radhusen. Flämt. Polletten ramlade ner och fjällen föll från ögonen. Han hälsade alltså artigt på en gammal människa!! Mej!

Då insåg jag samtidigt att alla de nyinflyttade i radhusen (där är faktiskt ganska stor omsättning på lägenheterna nämligen, så jag har helt tappat kollen på vem som bor där nuförtiden) inte längre tänker på oss som den nyinflyttade småbarnsfamiljen i det gula huset. (Ja, ja, vi har bott här i 18 år och barnen kan inte med bästa vilja i världen kallas små längre). Högst antagligt tänker de på oss som det äldre paret som har bott här så länge som dom kan minnas. Och risken är stor att de blandar oss med våra grannar, som båda gick i pension bara några år efter att vi flyttade in. (Jag har inget emot att blandas ihop med dom, men vi har ju trots allt ännu några år kvar till pensionen).

Jag blev så matt av den här insikten att jag lämnade krattandet, gick in och kokade lite linfrövatten och satte mej i gungstolen för att vänta på Mårten mellan melodierna på radion. I morgon kanske jag gungar lite också.  Hej, hej!

4 kommentarer:

  1. Du får bara inse fakta Camilla,vi är några som gick på samma klass som ni två som redan är pensionerade.Men vi ser förutom "lite gråa skäggstrån" hur unga ut som helst;).Jag tar det alltid som en komplimang nuförtiden då man får frågan:Ammatti.Då man svarar eläkeläinen så blir det ofta,ja noin nuoreen näköinen;).Hälsningar/ Den här pensionären i Pargas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag har ju absolut INGENTING emot pensionärer! Det var överraskningen då jag kom till insikt om vart jag räknades som kom som en chock :)

      Radera
  2. Småleende läser jag dina inlägg.

    Minns då jag en nyårsafton i Åbo (för inte så många år sedan) ramlade utanför Uusi Apteekki (du vet i dendär branta backen..)och en ung man kom springande för att hjälpa mig upp, medan min man bara gick vidare över gatan.
    Det andra "åldertillägget" kom då sonen första gången (utan att jag bad om det) började bära in handelskassen från bilen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, dom där tecknena tycks ju smyga på så där plötsligt... Fast att bära handelskassarna åt mamma kan ju inte vara fel!

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...