Det går utför för Vega Västnyland

Håller Vega Västnyland på att förlora mark? Är det snart slut på västnyländsk radio? Och då avser jag inte den ständigt krympande andelen regional sändningstid i allmänhet utan Vega Västnyland som alldeles tydligt kämpar för fysiskt utrymme i etern.

Jag anser mig bo mitt i mörkaste Västnyland där Vega VN borde ha sitt starkaste sändningsområde. Men då jag kommer körande till Neste-korsningen i Österby (finns det ett mera mitt-i-Västnyland ställe??!?) slår bilradion oftast över till Vega Åboland. Och efter att ha passerat Malmkulla i Karis och svängt ut på 51:an räcker det verkligen inte länge förrän de käcka tjejerna på Vega Hufvudstadsregionen tar över etern. Långt före Ingå alltså. Var finns egentligen Vega VN:s kärnområde? Eller hur är det möjligt att just de västnyländska lokalsändningarna är så svaga?

Borde man ta sig en tur ner till Hangö och kolla upp om Tallinna-Radios territorium börjar redan i höjd med Visko? Och hur långt förbi Paateros keramikverkstad i Fiskars hinner man innan Radio Saami börjar sända jojk?

Eller - flämt - är det min bil som inte gillar Vega Västnyland?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...