Bra ansiktsminne

Igår natt, yr och omtumlad efter att ha halvsovit mej från Kastrup till Helsingfors, krockade jag nästan i ankomsthallen med en kvinna som såg sådär halvbekant ut. Ni vet situationen - bekant ansikte men svårt att placera. Är det något jag mött via jobbet? Via förra jobbet rentav? Kan det vara någon av Makens bekanta? En av pojkarnas föredetta lärare? Någon som jobbar i en butikskassa? I bibban? På hälsocentralen? Arrrrrrgh! Tänk om hon hälsar! Borde jag hälsa först? Svenska eller finska?

I samma stund mötte chauffören upp, tog hand om en av hennes väskor och så gick de tillsammans mot ministerbilen. Jag slapp bry mitt sömniga huvud om vem som skulle hälsa först. Inte hon i alla fall. Merja Kyllönen, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...