Gungor och karuseller

Sparsamhet är en dygd. Man kan väl inte säga att jag tillhör den efterkrigstida generationen, men eftersom mina föräldrar helt klar hör till den, så har sparsamhet och noggrannhet genomsyrat också min barn- och ungdom. Det är jag väldigt glad för och försöker också överföra en del av det tänkesättet till följande generation, nånting som är nog så viktigt i dagens slit- och slängsamhälle.

Men sparsamheten kan ju också gå över styr. Man riskerar alltså att istället bli snål, gnetig eller annars bara knäpp. Var går gränsen? Får man ta tillvara plastpåsarna som man köper hem frukt och grönsaker i? Sparar du matrester i små plastbyttor i kylskåpet och gör konstiga pyttipannor av dem (resterna, inte byttorna!) även om ingen riktigt tycker det är gott? Öppnar du lådvinslådan och klipper hål i påsen för att klämma ut det sista vinet? Tvättar du disktrasan i maskin ett par gånger innan du slänger den? Sparar du garn och stuvbitar av tyg även om du vet att du aldrig kommer att använda dem? Diskar du ur russin-, färskost och glassaskar även om man kan köpa ett set med 23 plastaskar i olika storlekar från IKEA för 2,95? Sådan sparsamhet sysslar jag med. Dethär och mycket annat.

Men jag återanvänder inte vackra presentpapper, stoppar inte strumpor och använder inte tepåsen två gånger. Jag klipper inte upp dammsugarpåsen, tömmer ut skräpet och tejpar ihop den för att återanvända en gång. Jag slänger söndriga strumpisar utan att ägna en tanke åt olika Pirkka-niksejä. Jag klipper inte upp kaviartuben för att skrapa ut den halva tesked kaviar som inte kan klämmas ut. Men jag har nog kanske tänkt tanken nån gång...

Nån gräns måste man faktiskt ha även om man ibland tappar lite bort sig i sparsamheten. Man fokuserar starkt på att använda nattström, samla regnvatten, tvätta fulla tvättmaskiner och inte köra bil i onödan men kastar i många andra situationer sparsamheten över bord. Visst är det bra att byta ut droppande kranar och släcka lampor men man ska också komma ihåg att inte tvätta tänderna med vattnet rinnande och låta elapparaterna stå i standby läge hela tiden. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen...

Nån berättade för mig om sin mamma som har en ask för snörstumpar och en ask för snörstumpar som är för korta för att kunna användas. Se där en nivå av sparsamhet som både fascinerar och skrämmer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...