Dags för kroppsarbete

Jag är ingen hurtbulle, ingen idrottare eller sportfantast. Verkligen inte. Men också jag inser att man bör hålla igång en viss grundkondition för att leva länge och må bra medan man lever. Och om man som jag tycker om mat och dryck, så är det extra viktigt att motionera tillräckligt ofta och regelbundet för att hålla bilringarna i personbilsformat och dubbelhakornas antal på två (bilringarna har vuxit från Smart-modell till stadsjeep under de senaste åren...). Stavgång och cykelturer med den kära Monarken räcker en bit på vägen, men måste kompletteras med annat, varför inte simning eller det nyfunna intresset vattenlöpning.

Men en medelålders kropp drabbas inte bara av bilringar, celluliter och gäddhäng utan styvnar också obönhörligen till, och problem som musarm, nackstelhet och ryggvärk uppstår plötsligt som en blixt från klar himmel. Därför brukar jag kasta mig över Ekenäs Gymnastikförenings terminsprogram så fort det utkommer för att planera in ett par jumppatimmar per vecka också.

Jag gillar EGF för de har förståelse för oss medelålders som behöver klara besked om vad för slags jumppa det är fråga om. Det finns ju trendiga gym som erbjuder en massa aktiviteter, men call me oldfashioned (det är helt OK, mina barn gör det hela tiden) - jag har ju ingen aning om vad BodyPump, CoreControl, FlexiBar eller BodyAttack går ut på. Tacka vet jag hederliga namn som Sträck, böj & töj, Mage & rumpa och Vattengymnastik. Klara besked. Inga oklarheter.

Nu menar jag ju inte att själva jumppan är medelålders (läs: töntig och mesig). Nej, tvärtom! Vi har bra dragare, tuff musik och någorlunda trendiga jumppakläder. Vi använder pilatesbollar och steppbrädor och gymsticks. Och gör antagligen samma saker som på de kryptiskt benämnda jumppatimmarna på gymmen. Slutresultatet bli detsamma. En sund själ i en medelålders kropp!

EGFs program hittar du här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...