I'm Dreaming of a White Christmas

Haha, nu lurade jag er nog. Ni trodde förstås att jag redan blivit trött på sommaren och börjat vänta på vintern. Kanske börjat med julklappslistorna redan (Nehej, dom börjar jag på först efter semestern, ju!).  Nej, rubriksättningen beror enbart på dagens märkliga sammanträffanden då jag
a) hörde 'I'm dreaming of a White Christmas' spelas på radion
b) har beställt hämtning av en uppsättning vinterdäck från däckhotellet
samt
c) sett en tomtedräkt hänga på vädring hos goda vänner.
Allt under en och samma dag, i början av juli!

Nu tror jag ju inte att dessa vintriga upplevelser mitt i högsommaren kommer att resultera i nånting dramatiskt som att det snöar i natt eller att julen 2011 kommer att tidigareläggas med en vecka. Men de för mina tankar till en bok som jag kom över för några år sedan, Slumpen är ingen tillfällighet av Jan Cederquist.
I boken lägger Cederquist ut tankarna om den meningsfulla slumpen, det märkliga sammanträffandet, den osannolika händelsen, som löser ett problem eller rentav förändrar ett liv. Är märkliga sammanträffanden en ren tillfällighet, eller är det fråga om "synkronicitet", en meningsfull slump som på något sätt har med ditt liv att göra?
Ibland, utan någon särskild anledning, tänker du på en gammal skolkompis, bara för att i nästa sekund springa på personen i fråga. Om du bokar en resa till Lissabon kan du slå dej i backen på att tidningar och TV fylls av resereportage just om Lissabon. Det finns oräkneliga exempel på tillfälligheter som är mer eller mindre meningsfulla för dej.
Cederquist menar att det gång på gång har hänt honom saker som är statistiskt och vetenskapligt helt osannolika men som löst hans aktuella problem. Därför tror han inte längre att slumpen är någon tillfällighet.

Boken är för all del inte speciellt omvälvande, men nog tankeväckande och underhållande. Och framför allt råkar man ju ut för en hel räcka märkliga sammanträffanden just efter att ha läst boken. Liksom för att bekräfta att synkronicitet existerar på riktigt och att det är dags att omvärdera que sera, sera-mentaliteten. Är slumpen en tillfällighet? F-n vet. Men om du börjar följa med livets tillfälligheter lite extra noggrannt under de närmaste veckorna så kommer du nog att bli förvånad...

1 kommentar:

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...