Livet som medelålders - del 4

För den som undrar hur många delar den här serien innehåller kan jag avslöja att det finns hur mycket som helst att skriva om livet som medelålders. Vänta bara tills du också är där!

Jag var till frissan i förra veckan. Klippte lite och satte ny färg. (Och betalade skjortan!) Satte färg som täcker in de gråa hårstråna. Jag fick mina första enstaka gråa hår före jag fyllde 30, och blev helt grå långt innan jag fyllde 40. Innan dess tyckte jag att det är lite fjantigt att färga håret, man måste ju kunna leva med det som naturen ger en.
Men sen fick jag alltså ge mej. Det är INTE roligt att vara en ungdomlig 35-åring med stålgrått hår. Sen är ju det gråa håret väldigt grovt och livlöst och matt också. Inte mjukt silvervitt som min mommos hår var, utan svårtämjt som hästtagel. Färgen ger håret lyster och gör det mjukt och formbart. Dubbelvinst alltså.

Men nu långtidsplanerar jag att övergå till grått lagom till 50-årsdagen ungefär. Dit är det ju ännu flera år faktiskt, men jag måste börja vänja mej vid tanken redan nu.
Då ska jag börja åldras med värdighet. Bära mina mogna, stålgrå lockar med stil. Spara tid och pengar hos frissan. Och bli medelålders riktigt på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...