Livet som medelålders - del 1

Nog är det väl ändå ganska konstigt. Jag räknar mig som normalbegåvad och tycker att jag har ganska lätt för att lära mig nytt. Även såhär mitt i medelåldern. Men för tillfället klarar jag helt enkelt inte av att sätta på TV:n ensam, utan behöver hjälp att operera fjärrkontrollen!

Jo, jag har tidigare också haft svårigheter, ni vet då man sitter och trycker desperat på volymknappen för att sänka ljudet, men ingenting händer för att man använder fjärren till dvd:n i stället för TV:n. Eller att man måste se en film med halva texten borta för att man inte kommer ihåg vilken fjärrkontroll och vilken knapp man måste ställa in bildformatet på. Att banda program har också varit ett hasardspel redan i flere år.

Men nu har vi alltså skaffat oss ett fint system med jättebra ljudåtergivning och det jag alltid önskat mej - en universalfjärrkontroll! Hurra! Glöm alltså mängderna av fjärrar för dvd:n, videon, digiboxen, TV:n och stereon som fyllde vardagsrumsbordet och alltid var försvunna mellan soffdynorna då du behövde dem. Nuförtiden opereras hela "hemmabion" av en enda (megastor) fjärrkontroll. Om man klarar av det, alltså.

Fjärren är i och för sig rätt så tydlig och klar: Tryck bara TV On, Cbl/Sat On och vänta (flere minuter känns det som, så man ska börja i god tid om man vill följa med ett program från början). Men alltsomoftast fungerar det inte riktigt som det ska utan det dyker upp nån slags felmeddelande i rutan, eller så är rutan svart och jag hör ljudet från programmet, eller så ser jag programmet utan ljud. Jaha, vad nu då?

Jo, men man ska ju (!) trycka på Input, och sen igen på Input tills man kommer ner till HDMI1. Och sen OK. (Fast vi har ingen OK-knapp utan den heter Enter.) Tror ni det lyckas? Och vet ni ens varför man ska göra det?

Så nu börjar det desperata knapptryckarskedet. On - Off - TV - Aux (vad är det för en knapp?) - Cbl/Sat - TV - On - Off - On - Aux (för säkerhets skull en gång till, även om jag inte vet till vilken nytta) - Off - On - TV... Och så vidare i all oändlighet tills någon kommer och sliter fjärren ifrån mig och argt trycker två gånger på några okända knappar och Voilà, där kommer programmet jag tänkte se på. Det började för 10 minuter sedan och är snart slut.

Och skulle jag mot förmodan själv lyckas knappa fram programmet med bild och ljud och hela köret, så har jag naturligtvis inte en blekblå aning om vilka knappar jag tryckte på och i vilken ordning. Så jag kan ju inte göra om bravaden nästa gång.
Är det nu läge att sluta titta på TV helt och hållet och hålla sig till att läsa böcker? Finns det MBI-kurser för hjälplösa TV-tittare? Kan man göra hemmabiokoncepten liiiite lättare att hantera? Finns det stödgrupper för sådana som jag där ute? Är det såhär det är att vara medelålders?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...