En annorlunda påsk

Tror inte jag har firat påsk annanstans än hemma i Finland tidigare. Så det känns lite konstigt att "överge" vissa traditioner det här året för att åka bort. Men nån gång ska väl vara den första.

OM vi skulle fira påsken hemma skulle det innebära umgänge med familjen, påskmiddagar hos fammo och mommo, ägg i alla färger och former, memma, fiskbord och gott vin. Vi har lite tjuvat med memman och äggen, så det behovet är tillfredsställt. Fisk och vin lär vi få pröva på under resan, så den delen är jag inte orolig för.
OM vi skulle fira påsken hemma skulle det säkerligen innebära en massa trädgårdsarbete. Väderrapporten utlovar strålande krattarväder. Vi har knappt börjat städa i trädgården ännu, så ni som arbetar duktigt under påskhelgen kommer att få ett jätteförsprång med våren.
OM vi skulle fira påsken hemma skulle vi också hinna umgås med den äldsta sonen som har permission och ska vara hus- och kattvakt medan vi är borta. Kanske han tycker det är lika så skönt att vi är borta...
Och ni behöver inte vara oroliga, han kommer att gå från det ena dukade påskbordet till det andra, så han blir väl omhändertagen.
OM vi skulle fira påsken hemma skulle jag igen ha tagit in björkriset först igår och sått påskgräset för sent. Jag skulle trängas med en massa människor i matbutiken i eftermiddag för att fylla kylskåpet med godsaker. Jag skulle igen äta alltför mycket mat och choklad...
Nu slutar jag "harmas" över påskhelgen hemma och styr kosan till sydligare breddgrader.
EN SOLIG OCH GLAD PÅSK TILL ALLA!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...