Statistik för läsnördar

Jag drog ut en översikt över läsåret 2022 ur min favoritapp My Library. 




Översikten bjuder på en del intressant statistik som jag tänkte påtvinga er.

  • 87 lästa böcker under 2022 betyder ungefär 7 böcker i månaden. Dock lästes närmare hälften av böckerna i juni, juli och augusti, så läsningen sprids inte jämnt över året.

  • Böckerna fördelas ganska jämnt på deckare/thrillers och feelgood. Den tredje största kategorin är vad jag kallar fiction, dvs romaner som inte med bästa vilja i världen får mig att feel good. En liten ynka grupp fackböcker hänger också med.

  • Höjdpunkterna bland deckarna är Nilla Kjellsdotter som skriver rejäla finlandssvenska deckare från Oravais, och det Läckberg-Fexeusska samarbetet i thrillern Box. Nagelbitare.

  • Värt att nämnas ur högen är också en deckare som utspelar sig på Svalbard, en feelgoodroman från Åland och en av mina älsklingsböcker, Kalifens hus som utspelar sig i Casablanca. Den läste jag för n:te gången i somras.

  • Några böcker som gjorde större intryck än de flesta är Mullbärsträdet i Aleppo (Kadir Meral), Vi var unga och modiga (Hazel Gaynor) och Gileads döttrar (Margaret Atwood) som är den efterlängtade fortsättningen på The Handmaid's Tale (Tjänarinnans berättelse). Läs dessa om du inte redan gjort det!

  • På listan finns också Livet enligt Dagny 👎👎, Kalevala för lata 👍ochUppdrag Hail Mary: Ensam i rymden 👍. Självbiografin Unorthodox av Deborah Feldman får en tumme som vacklar upp och ner, för berättelsen är mycket intressant men den svenska texten flyter dåligt. Jag läser främst för innehållets skull, men texten måste ju också vara njutbar. 

I januari i år har jag läst 4 böcker varvat med ett svårt korsord på kvällarna. I januari i fjol läste jag 6 böcker, så nu ligger jag klart efter. Era lästips är mycket välkomna, snart blir det sommar och högsäsong för böcker! 

3 kommentarer:

  1. Mina bästa böcker är Julia Korkman,minnets makt,arvejord av Maria Turtsaninof och Björnjägarens döttrar(glömt författarens namn) toppen fina böcker.

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...