Ett fall för Greta

I dag stötte vi på en hel hop Poker Run båtar på väg från Hangö mot Sommaröstrand. Ja, inte bokstavligen stötte på, alltså, utan vi fick se båtarna ila förbi på horisonten på betryggande avstånd. Och hörde det mäktiga motorljudet tacksamt långt ifrån. 

Det är bra att ha en hobby. Om det sen är att samla äggkoppar, spela fotboll, fiska eller måla akvareller. Att hålla på med muskelbåtar är helt säkert en sund hobby. Man vistas ute till havs, håller sig troligen nykter och nätverkar med likasinnade. Poker Run är dessutom ett utmärkt evenemang för de lokala företagarna som får massvis av synlighet och kunder både bland deltagare och publik som kommer för att se och höra båtarna på de olika etappmålen. 

Men jag frågar mig hur motorsport (båtar, bilar, motorcyklar, Formula, you name it...) i allmänhet får fortsätta år efter år, och troligen växa i antal aktiva, i dessa miljömedvetna tider? Varför viftar klimataktivisterna sina pekfingrar åt oss vanliga människor som gör en semesterresa om året, grillar ett par paket korv på sommaren och tar bilen till jobbet? Varför ska vi skämmas och få ångest över vår miljöpåverkan som är som myggpiss i havet jämfört med ett femtiotal motorbåtar som bullrar omkring i skärgården medan några helikoptrar dessutom svävar ovanför i timtal? 

Nej, jag är inte ute efter att förbjuda motorsport. Var och ska bli salig på sin fason. Men jag vill att Greta och de andra ska engagera sig också i motorsporten. Ge också motorsporten dåligt samvete, och se till att de minskar på någon annan miljöförstörande verksamhet istället. Få dem att välja bort Thailandsresan och bli vegetarianer. Låt miljöskammen slå jämt ut på alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...