En bredsida mot käringar

Världen är full av tanter. Också i min närmaste krets finns det gott om tanter. Stundvis är jag själv en och stolt över det. Skalan för att vara tant är bred och det är högt till tak. Men ibland går tanterna över gränsen och blir kärringar. Kärringar som irriterar och ställer till problem. Kärringar som kan vara elaka och fräcka. Gränsen mellan tant och kärring är hårfin, men man väljer själv om man går över. För någon dag sen stötte jag på två kärringar. 

Den första mötte jag i den nya rondellen uppe på Raseborgsvägen. Ja, mötte! Hon skulle till vänster och tyckte väl det var onödigt att köra runt rondellen för att komma dit. Tanter bakom ratten är ofta kärringar som tar sig friheter och är farliga i trafiken.
Note to self, kolla med mamma att hon vet hur man kör i rondeller. 

Den andra stannade upp vid jordgubbsståndet utanför K-Supermarket. Hon nästan knäade mej med sin vagn och sa med hög röst till sin väninna att hon ville köpa jordgubbar, men att här är en rysligt lång kö.  Den långa kön bestod av mannen som för tillfället betjänades och jag. Två personer.  Då mannen hade handlat klart, vilket var snabbt undanstökat, hade kärringen plötsligt trängt sig före mig och avancerat fram till disken där hon viftade både med jordgubbsaskar och sedlar och krävde betjäning.
Undring. Vad gjorde hon i butiken vid fyratiden på en fredag, förresten?! Om man bestämmer sig för att handla mat samtidigt som alla andra får man godta att det blir lite "köer".

Tanter gör misstag precis som vanliga människor. 
Kärringar bryter medvetet mot reglerna och tycker att de på något sätt ska ha rätt att tränga sig före i köer och att strunta i trafikregler. 
Tanter är tuffa, kärringar är själviska. Var en tant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...