Fjärilar i magen

Just nu sitter jag och mina 15 kolleger från Finland, Sverige, Danmark, Norge och Estland i en lounge på flygplatsen i Doha i Qatar. Det är mitt i natten och vi väntar på att få boarda flyget till Kathmandu. Nu börjar en två veckors arbetssemester som ska ta oss till en liten by i bergen i västra Nepal, där vi ska hjälpa byborna att gräva diken för vatten och avloppsledningar. Vi tror att vi ska gräva, hacka, gjuta ett par fundament och bära sten och kanske lägga några vattenrör. Vi ska bo hemma hos byborna och sova på golvet i sovsäckar. 

Vi har fått möjlighet att delta i ett projekt där vår arbetsgivare Geberit tillsammans med den schweiziska välgörenhetsorganisationen Helvetas hjälper människorna i avlägsna bergsområden i Nepal att få tillgång till vatten. Vatten att dricka, vatten att tvätta sig i. Vatten för sina odlingar och sin boskap. Vatten från en kran, så att man inte behöver bära det från källan en timmes vandring bort. Jag har ännu lite svårt att fatta att vi faktiskt är på väg nu. Svårt att fatta. Och en massa fjärilar i magen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...