Snusk och självplågeri

Man kan eventuellt få intrycket att jag är lite besatt av städning, men jag kan verkligen försäkra er om att så inte är fallet. Däremot tänker jag väldigt mycket på städning och speciellt på slutresultatet, men kommer liksom sällan till skott med själva arbetet.

Häromdagen snavade jag över en artikel i den pålitliga och vetenskapliga tidskriften Hemmets Veckotidning med rubriken Så här ofta ska du städa – se hela listan. Den som inte gillar självplågeri ska gärna lämna listan oläst, men jag som har lite masochistiska drag klickade naturligtvis genast upp den. Och insåg – som alltid då jag läser städrekommendationer – att vi lever och bor i en svinstia! Svabbar ni verkligen golven med vått en gång i veckan? Eller torkar duschen varje dag? Och tvättar fönster en gång per månad? Jag har svårt att hinna torka ur alla skåp en gång per år då det är julstädning – hur i hela vida världen hinner någon göra det varje månad?

I dagens värld med en massa nyhjälplösa människor som inte har blivit introducerade i städningens ädla konst i unga år är det bra att det finns listor att googla fram också på städning. Men det kunde gärna vara listor som är rimliga och användbara. Tills dess fortsätter vi att leva i smuts och elände för jag kommer inte att sopa köksgolvet varje dag år 2019 heller. I morgon har Maken lovat dammsuga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...