Landsvägens riddare

Jag och bilen rör oss som bekant en hel del på landsvägarna i Nyland. Förutom att krocka med en älg eller få tre fortkörningsböter på ett år (vilket leder till indraget körkort) fasar jag mest för att anlända som första bil till en olycksplats. Jag misstänker nämligen att jag inte skulle klara av att uppträda som den lugna, förtroendeingivande och handlingskraftiga medborgare jag är i mina vilda fantasier. I mina dagdrömmar stillar jag blodvite, gör trakeostomier med kulspetspenna och lugnar chockade olycksoffer med skotskrutiga plädar och en skvätt konjak. Konjaken är mest för att lugna mej. 

Idag på hemvägen såg jag på långt håll en bil stående vid vägkanten, med nödblinkarna på. Jag saktade in rejält och spanade med klappande hjärta efter eventuella döda klövdjur framför bilen (eller ännu värre - levande men skadade klövdjur. Som kanske behöver tagas av daga medelst skjutvapen eller eggvapen. Varav jag inte har någondera i min bil. Kan man avliva en älg med isskrapa?). Jag stålsatte mig inför synen av en hopsjunken chaufför med hjärtattack eller hjärnblödning i förarsätet och repeterade snabbt grunderna i hjärt-lungräddning. Men det enda jag såg var en man som stod och lättade på trycket vid dikeskanten. Jag kan kanske förstå att nöden har ingen lag, ens för en vuxen man, max fem minuter från närmaste bekvämllighetsinrättning. Men var det tvunget att ha nödblinkarna på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...