Galopperande inflation

Både små och stora ekonomier kan drabbas av lågkonjunktur eller andra ekonomiska fenomen. Min bil drabbas till exempel ofta av tillfällig galopperande inflation. Låt mig förklara. I bilen finns en liten behållare, lämplig för småmynt. Där brukar jag samla 1- och 2-euron, som reserv och speciellt för att använda i matbutiken för shoppingvagnen.
Märkligt nog förvandlas alltid mina euron till mindre mynt, 5-, 10- och 20-cent, med jämna mellanrum. Hur är det möjligt? Det måste ju vara inflationen som gör det?
Det här har man inte så stor nytta av i matbutiken.
Eller kan det ha något samband med att sönerna ibland kör bilen? Den som löser denna fråga ligger nog bra till för Nobelpriset i ekonomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...