Småsten och sticklingar

Här går jag omkring med nerdragna mungipor och grämer mig och sparkar småsten i ilskan. Jag vet inte om du vill veta varför, men jag tänker berätta i alla fall. 

Det är ingen hejd på bibliotekens kreativitet och idérikedom. Senaste nytt på bibban i Ekenäs är sticklingsbytarhörnan där du får plocka med dig blomskott hem och dit du kan föra sticklingar hemifrån. I hörnan fanns tidigare i veckan sticklingar av ampellilja och gullranka. Komplett med vatten, hushållspapper, påsar och instruktioner om hur du bäst forslar hem blomskotten och planterar dem hemma. Vilken fantastisk service!

Biblioteken idag är ju så mycket mer än böcker. Det är tidningar, filmer, musik och spel. Det är sagostunder för barn och författarträffar för vuxna. Man kurar skymning och lånar ut gångstavar och energimätare och digitaliseringsutrustning och ordnar fotoutställningar och en massa intressant. Och så fort årets Nobelpristagare är utsedd eller någon annan författare är aktuell (läs: död) så gör personalen ett svep genom hyllorna och snor ihop en temautställning kring just den författaren. Om man bara hann utnyttja allt det intressanta som erbjuds! 

Så här går jag och grämer mig nu. Och sparkar småsten. Grämer mig för att jag inte har blomskott att föra till bibbans sticklingsbytarhörna och kanske mest för att våra blombräden hemma bågnar av växter och jag inte har rum att ta hem sticklingar och nya växter. 
"Ja, glad är man inte, och blir man så hålls man inte länge", brukar mamma säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...