Nej, det stämmer inte!

Vi inleder nu en ny serie där jag krossar myter och missförstånd i bästa besserwisseranda. Jag älskar att ha rätt! Och om du är av annan åsikt så älskar jag att debattera om saken. Allra först tar vi itu med min favoritdryck, skumpan. 

Om det mot förmodan blir skumpa över i flaskan, som du absolut inte förmår dricka upp förrän följande dag, lönar det sig inte att fjanta sig med att lägga en tesked eller en silversked med skaftet ner i flasköppningen. Det finns inga kemiska eller fysikaliska orsaker till att en tesked på något märkligt sätt skulle hindra bubblorna från att försvinna. Tester visar att en öppnad skumpaflaska utan kork och utan tesked står sig förvånansvärt bra i kylskåpet till följande dag. Läs mera här.

Strunta alltså i skedskaften, men drick för guds skull upp hela skumpaflaskan meddetsamma - ingen vits att spara nånting till i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...