En av fem

Jamen, vad f-n är det här för en bok? På riktigt? Vad handlar den om egentligen? Är den genuint humoristisk? Är den satirisk? Och är det i så fall Sverige eller Finland boken driver med? Är den bara en tragisk berättelse över den första trans-nationella mördaren? Är den fågel eller fisk? Ska man gråta eller skratta? 

Nej, jag tycker inte om att läsa böcker som jag inte riktigt vet vad de handlar om. Jag läser och läser och funderar hela tiden på om jag missar nånting i handlingen eller några finkänsliga hänvisningar mellan raderna, en omskrivning för nånting helt annat. Nånting som alla andra fattar och kan ta till sig.
Nu är det möjligt att boken faktiskt bara försöker vara en underhållande och trevlig berättelse om Kouvolabon Mikko som beundrar Sverige och svenskheten, och som till slut lyckas bli svensk med allt som där ingår. Det blev jag inte riktigt klok på. Och underhållningsvärdet blev rätt lågt, tycker jag. Den får 1 vinkork av 5 möjliga.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...